Wygaszamy forum pod tym adresem, ale jest grupa na Facebook:

https://www.facebook.com/groups/osiedle.mieszczanskie.wroclaw

Zapraszam!

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Osiedle Mieszczańskie II Czy ktoś wie o zebraniu wspólnoty?
#37
No tak, całkiem niedawno pojawiła się informacja o planowanym zebraniu OMII w dniu 19 marca (oczywiście tak jak w ubiegłym roku na parę dni przed jej planowanym terminem). Ponadto NCC zaczął rozsyłać rozliczenia kosztów wspólnych osiedla za rok 2014 wraz z projektami uchwał (niestety bez rozliczenia kosztów indywidualnych). Zebranie raz do roku to jedyna okazja żeby przedyskutować sprawy osiedlowe. Jeżeli na zebraniu pewnych spraw się nie załatwi to potem przez cały kolejny rok nic się nie dzieje.
Po wstępnej analizie kosztów wspólnych osiedla na pewno może niepokoić znaczący wzrost kosztów eksploatacyjnych osiedla z kwoty 347 tys. zł w roku 2013 do kwoty 477 tys. zł w roku 2014. Różnica to 130 tys. zł czyli wzrost o ponad 35%, to dużo. Plan na 2015 zakłada koszty na podobnym poziomie.
Zastanawia mnie również dlaczego w zeszłym roku płaciliśmy za utrzymanie osiedla w przeliczeniu na m2 mieszkania kwotę 2,345 zł/m2 i kwotę 1,304 zł/m2 miejsca postojowego skoro z załącznika nr 1 do uchwały na rok 2014 dot. planu gospodarczego (kolumny B i E) wynika po dodaniu wszystkich składowych, że koszty te powinny się kształtować na poziomie odpowiednio 2,89zł/m2 i 1,504 zł/m2 (tak jakby pominięto koszty ochrony czyli 0,55 zł/m2 i 0,2 zł/m2). Czyżby nastąpiła w zeszłym roku pomyłka i czeka nas dopłata? A może obniżenie kosztów wynikało z przewidywanych wpływów z tytułu zaległych należności?

Zastanawiają również wzrosty kosztów (w stosunku do roku 2013) w takich pozycjach jak:
1/ konserwacja dźwigów windowych z kwoty 21,48 tys. zł do kwoty 50,17 tys. zł,
2/ bieżąca konserwacja części wspólnej z kwoty 37,8 tys. zł do kwoty 53 tys. zł,
3/ ochrona osiedla z kwoty 54 tys. zł do kwoty 91 tys. zł,
4/ energia elektryczna części wspólnej z kwoty 56,8 tys. zł do kwoty 72 tys. zł,
5/ przeglądy p. pożarowe z kwoty 13,8 tys. zł do kwoty 35,2 tys. zł ,
6/ zarządca podniósł sobie wynagrodzenie o 5%.
Dodatkowo zastanawiają takie pozycje jak koszty usług dla Atalu, które wzrosły o około 250%. Co to za usługi? Obciążają nas kosztami za swoje zewnętrzne kontenery na śmieci?

Ponadto nasuwają się pytania:
1/co stoi na przeszkodzie żeby w ramach rocznego rozliczenia na stronie e-kartoteka pojawiły się skany faktur tak żeby mieszkańcy mogli się z nimi zapoznać? Tak naprawdę dostajemy do akceptacji tylko uchwałę w postaci tabelki zawierającej same liczby bez wyjaśnienia skąd, za ile i dlaczego. To trochę za mało żeby z przekonaniem głosować na taką uchwałę,
2/czy jesteśmy zadowoleni z usług NCC, np. stan czystości, dbanie o zieleń, sprawy organizacyjne, itp. – ja średnio. My potrzebujemy firmy, która sama na bieżąco będzie kontrolowała sprawy osiedlowe i wskazywała co należałoby zrobić a nie firmy którą trzeba prowadzić za rączkę i mówić gdzie należy coś naprawić, posprzątać, zmienić, itp. Obecnie o wiele rzeczy, np. porządki trzeba się wielokrotnie upominać a i tak nie zostaje to zrealizowane. Wielu z nas bywa na innych tego typu osiedlach u znajomych, rodziny i widzi jak funkcjonują takie osiedla. Przy okazji pojawiają się wątpliwości czy obecny administrator/zarządca kontroluje i rzetelnie rozlicza firmy sprzątające budynki i osiedle z wykonanych robót – na grafikach wszystkie pozycje są cotygodniowo odhaczane jednakże stan czystości niektórych części osiedla i budynków pozostawia wiele do życzenia (te same śmieci walające się na trawnikach miesiącami świadczą, że firma odpowiedzialna za sprzątanie terenów zewnętrznych bierze pieniądze za rzeczy których nie wykonuje a NCC im za to płaci). Inna kwestia to stan zieleni, tam gdzie Atal robił naprawy i kopał w ziemi, trawniki zostały zniszczone i aktualnie rośnie chwast a nie trawa. Tam gdzie trawniki zostały zniszczone albo tam gdzie od początku zieleń była w złym stanie należałoby wykonać nowe nasadzenia i zagęścić trawniki, co było już wcześniej sygnalizowane ale pozostało do dzisiaj bez odzewu. Jak dla mnie stan zieleni na OMI jest dużo lepszy niż u nas.
3/ OMII ma części wspólne z OMI więc ich utrzymanie jest problematyczne, najlepsze rozwiązanie to wspólna firma administrująca/ zarządzająca całym osiedlem. Obecnie są to przepychanki między firmami administrującymi. Przykład: czystość w tunelu dojazdowym do garażu oraz śmieci z kontenera Atalu na OMII, które wiatr rozwiewa na trawniki OMI i nikt ich nie sprząta – OMI bo to nie ich śmieci, OMII bo to nie ich trawniki (o dziwo dzisiaj na 2 dni przed zebraniem czyli na 2 dni przed rozliczeniem NCC z rocznej działalności śmieci zniknęły i nie trzeba im pokazywać palcem gdzie one są).
4/ czy administrator/ zarządca należycie kontroluje stan techniczny osiedla, np. betonowa kostka brukowa na tzw. dziedzińcu między budynkami w wielu miejscach się kruszy. Znajomy drogowiec uważa, że to wina braku spoinowania kostki lub złej podbudowy lub jedno i drugie. Czy w ramach gwarancji nie powinien tego naprawić Atal i czy NCC coś z tym robiło? Płacimy za roczne przeglądy budynków w ramach których takie usterki powinny być wychwycone – robi to uprawniony budowlaniec.
5/ czy nie powinniśmy oczekiwać od administratora/ zarządcy żeby zainterweniował w służbach miejskich w sprawie uporządkowania działki miasta przyległej z tyłu do osiedla, na której okoliczni bezdomni i menele urządzili sobie w barakach miejsce schadzek i na działce zrobili jeden wielki śmietnik?
6/ czy w związku z planowanym rozbudowaniem monitoringu (o ile przejdzie) nie warto rozważyć rezygnacji z ochrony? (roczny koszt na poziomie około 90 tys. zł a miesięczny koszt na mieszkanie np. 50 m2 to około: 0,55 zł/m2 mieszkania i 0,20 zł/m2 miejsca postojowego, łącznie około 30 zł/mc). Na niektórych osiedlach funkcjonuje tylko monitoring + wejścia do klatek na karty magnetyczne i wystarcza.
7/ czy parking zewnętrzny na osiedlu, za który płacimy podatki i ponosimy koszty utrzymania służy nam mieszkańcom czy Atalowi jako składowisko materiałów?
8/ czy to normalne, że na dzień planowanego zebrania nie otrzymujemy rozliczenia kosztów indywidualnych za rok 2014, jaki jest sens takiego zebrania, czy jego termin nie powinien być przesunięty tak aby mieszkańcy mogli się zapoznać z wszystkimi dokumentami?
9/ bardzo dużo mieszkań w tej inwestycji jest kupionych pod wynajem i prawdopodobnie wielu właścicieli takich mieszkań rzadko tu zagląda. A warto się zainteresować sprawami osiedlowymi gdyż leży to w interesie wszystkich.
10/ czy na pewno jesteśmy przekonani, że wspólnota bez Zarządu to dobre dla nas rozwiązanie. OMI chyba przerabiało oba warianty więc mogli by się podzielić doświadczeniami. Własny Zarząd składający się z mieszkańców wspólnoty leży w naszym interesie gdyż prawdopodobnie będzie lepiej rozwiązywał większość problemów niż zewnętrzna firma.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Czy ktoś wie o zebraniu wspólnoty? - przez katjan - 2014-03-06, 12:48
RE: Czy ktoś wie o zebraniu wspólnoty? - przez Aga - 2014-04-07, 22:13
RE: Czy ktoś wie o zebraniu wspólnoty? - przez Aga - 2014-04-08, 09:41
RE: Czy ktoś wie o zebraniu wspólnoty? - przez Aga - 2014-04-08, 10:39
RE: Czy ktoś wie o zebraniu wspólnoty? - przez lulek - 2015-03-17, 21:19



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości